04-10-2021

Delicatessenwandelingen Dordrecht

Met veel plezier en prachtig weer hebben wij met drie groepen onder begeleiding van twee enthousiaste en kundige gidsen door de historische binnenstad van Dordrecht gewandeld. De rode draad van de wandelingen was een aantal delicatessen en lekkernijen die van oorsprong Dordts zijn.

De wandeling startte bij de Stadsbranderij waar iedereen werd getrakteerd op een heerlijk kopje koffie met de eerste Dordtse lekkernij, het hazelnootslagroom gebakje van Brokking. De volgende stop was de enige paardenslager die Dordrecht nog heeft en hier mochten de deelnemers verse paardenworst proeven. Een delicatesse die niet algemeen bekend is en goed smaakte.

Via de Belgracht en Voorstraat brachten wij een flitsbezoek aan de Grote Kerk, het onbetwiste herkenningspunt van Dordrecht. In Museum van Gijn, het voormalige woonhuis van Simon van Gijn (1836-1922), bezochten we de keuken, woonkamer en prachtige tuin.

Een wandeling maakt dorstig, dus was het tijd voor een wijnproeverij bij Wijnhuis nr 167 op de hoek van de schilderachtige Vleeshouwersstraat. En de Dordtse wijn smaakte heerlijk.

De frikadel en mexicano kennen de meesten van ons wel. Maar bijna niemand weet dat dit van origine een Dordts product is. Bij restaurant Het Bolwerck op het prachtige Groothoofd, waar drie belangrijke rivieren bij elkaar komen, proefden we een stukje frikadel en mexicano.

Niet alleen wandelen maakt dorstig, maar ook een pittige snack. Bij de volgende stop kregen onze deelnemers een Dordts Blondje aangeboden. Dit biertje wordt ook in Dordrecht gebrouwen.

Via de zeer smalle Zakkendragersstraat en Muntpoort wachtte ons de volgende traktatie. Na een wijntje, pittige snack en biertje smaakt een eigen gemaakte bonbon van Olala Chocolade altijd.

Het laatste deel van onze wandeling voerde via het Hof, Nieuwstraat en Vriesebrug naar ons eindpunt bij Hallo Dordrecht aan de Blekersdijk.

Wij kijken terug op drie zeer geslaagde ochtenden en middagen!